PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

::.Important.::

::.sudi-Sudilah Follow_^).::

Thursday 5 May 2011

::.Don't judge a book by its cover???.::


Assalamualaikum dan salam selamat malam buat readers yang Mr AnO hormati sekalian.. maaf sebab mengganggu mimpi u all lagi malam nie..hehe
malam nie teringin pulak nak update blog yang tak seberapa nie...hmm Mr AnO pecaya 100% yang semua readers nie mesti dah pernah dengar dengan ayat nie kan?? Don't judge a book by its cover_^).. satu soalan Mr AnO nak dedahkan pada u all, betul ke statement nie?? adakah 100% boley diterima?? jom kita buat experiment!!:)

suatu hari, ada seorang pak cik dan seorang pemuda datang ke kedai restoran western yang agak mahal harga makanannya, dengan berpakaian seperti orang kampung dan dipasangkan bersama selipar yang tak seberapa mahalnya, maka masuklah mereka ke dalam restoran itu...

tauke kedai : aman(bukan nama sebenar), pergi hantar air nie kat pondok sana..
aman : ok bos!
tauke kedai : tak ramai pelanggan kita hari nie..
aman : ye lar bos, mungkin gaji tak masuk lagi kot..
tauke kedai : memandai saje kau nie aman..haa aman, tu ada orang datang!
aman : hah! nie sah nak makan 'lamb chop' bos!
tauke kedai : hurmm..ye la sangat kau nie aman, ada duit ke dia 2..pakai pun macam baru balik dari sawah jer..
aman : mana taw bos..
tauke kedai : haaa p hantar menu and amik order!
aman : ok bos!


[selang 3suku minit kemudian]

aman : bos, 'lamb chop[rm20]' full plate 1, 'salmon grill[rm25]' 1!
[senyum sinis aman kepada bos nya tue_^)]

hehe sampai tak apa yang Mr AnO cuba nak bagitaw kat u all nie?? huhu haa tengoklah sendiri, baru saja seorang pak cik yang berpakaian biasa pergi ke restoran, belum lagi dilihat seorang yang sedang buat roti canai tepi jalan, mereka2 yang memandu Lancer evo9, guru2 yang mengajar di masjid dan sebagainya...kita jangan mudah melatah menghukum ini dan itu kepada seseorang yang kita sendiri tak kenal hati budi mereka..

kita sebagai manusia mudah memberi perspektif tentang seseorang sedangkan benda itu kita sendiri pun tak tahu akan kepastiannya.. ye lar, kekadang kita melihat orang yang pakai seluar jeans ketat, baju pun ala2 rockers gitu, kita kata orang nie dah tak baik..tapi bila tengok orang nie pakai serban, berjubah.kita kata dia baik...memang tak dinafikan bahawa penampilan seseorang itu dipengaruhi oleh jiwanya atau hatinya..tapi mungkin itu adalah gayanya..sebagai contoh, pendakwah bebas, Ustaz Akhill hayy..semua kenal dengan penampilannya yang agak 'sempoi', dipadankan dengan rambut panjang beliau tue.. apa yang penting ialah, kita perlu bersangka baik pada orang di luar sana.. jika mereka terlebih berpakaian sehingga menjolok mata, maka gunakanlah kuasa dan tegur mereka secara baik..sabda Nabi Muhammad SAW:

"Apabila kamu melihat kemungkaran, maka cegahlahnya dengan dengan tangan (kuasa), jika kamu tidak berdaya, maka cegahlahnya pula dengan lidah, jikalau itu juga kamu tidak berdaya, maka cegahlahnya dengan hati, dah demikian itulah selemah-lemah iman"

kemampuan mata kasar kita tak mampu nak mengurai segala tentang seseorang..tapi gunakanlah segala kemampuan yang ada dalam diri kita untuk mengurai apa yang ada dalam diri kita. kita mudah menjatuhkan dia begini dan begitu, bagaimana pula dengan kita?? bagaimana pula dengan penampilan kita?? bagi lelaki..jagalah keterampilanmu agar dipandang hormat oleh masyarakat dan kepada wanita, sempurnakanlah auratmu agar dijauhkan dari azab neraka..

ubah persepsi kita, ubah diri kita kerna di hadapan Allah segala harta benda tak berguna lagi..kau seorang engineer ke, arkitek ke, guru, nelayan, pesawah..tu semua tak dipandang oleh Allah tapi yang dipandang ialah taqwa, keimanan kita pada Allah. semoga kelak kita ditempat dari golongan orang yang beriman, insyaAllah_^). apa pun 'cover' pada diri kita, 'cover' pada orang lain, ingatlah itu semua bukan yang Allah pandang....sentiasalah kita merendahkan pandangan dengan orang lain agar diri kita dipandang tinggi oleh Allah..sekian dulu perkongsian Mr AnO buat kali nie, mohon maaf sebab Mr AnO tak mahir dalam menyusun kata2..jumpa lagi_^)

"Wahai Manusia !  Sungguh Kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh yang paling mulia diantara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sungguh Allah Maha mengetahu, Maha teliti ( Al-Hujurat : 13)"

p/s: cerita di atas tak ada kena mengena yang hidup atau telah meninggal dunia..semoga sama2 kita ambil manfaat:)apa yang penting Mr AnO kena berubah dulu sebab Mr AnO yg tulis entry nie, jom kite berubah!:)

Apa pandangan anda tentang statement ; Don't Judge a Book by its Cover???



5 comments:

Mr AnOnymOUs said...

haha awk design je cik HF sebab design awk lawa..okey..org pun xkomen pnya

fahmi mat zin said...

nnti pegi kedai buku, mtk ngn tuan kedai:

"tauke, sy nk beli buku nie KECUALI cover"

hahaha

Mr AnOnymOUs said...

>>fahmi
haha nnt tauke tu ckp la..

"awak pun bca itu Mr AnO pnya blog ka??bagus2:)"

haha

ucu keyna said...

judge a book by its contents..
hihi ^_________^

Mr AnOnymOUs said...

>>ucu

hehe memandai buat 'statement' sendiri tp cam bes gk statement nie...pe kesah luaran kn, yg pntg dalaman baik:) tp luaran mlmbgkn dlmn:)