::.Important.::

::.sudi-Sudilah Follow_^).::

Friday, 6 May 2011

::.Kisah Hafiz dan jek tayarnya_^).::


Assalamualaikum dan salam 1ummah dan salam saiyidul ayyam buat semua bloggers yang berkunjung ke blog Mr AnO yang tak seberapa nie...hari nie, dapat 1 idea nak bercerita pada u all semua..jom Baca! _^) semoga kita dapat manfaat dari cerita nie....jeng3!!

Seorang lelaki yang Mr AnO beri nama Hafiz, sedang memandu kereta proton Inspira di sebatang
jalan
pada waktu tengah malam.[kebetulan malam jumaat_^)]. Beliau berasa seram kerana beliau tidak pernah melalui jalan itu. Tiba-tiba tayar keretanya meletup dan pancit di tengah jalan. Hafiz pun berhenti di bahu jalan. keadaan sekeliling dipenuhi belukar dan hutan. Setelah membuka but keretanya, dia mendapati jek tayar tiada. Dia terkejut dan mula memikirkan jalan penyelesaian...

Maka perkara pertama yang terlintas di fikirannya adalah meminta tolong. Dalam kepekatan malam, Hafiz nekad berjalan kaki ke hadapan. Mana tahu kalau-kalau ada rumah atau kampung kecil, jek dapat dipinjam, tayar juga dapat diganti..

Semasa berjalan, Hafiz mula risau..Jam ditangannya menunjukkan hampir 12 tepat. Dia mula membayangkan betapa marahnya tuan rumah yang diganggu malam-malam buta sebegini. bermonolog dia keseorang.."kalau aku pun, aku marah". Dia memikir lagi.. Tuan rumah itu nanti pasti akan bersikap kasar membuka pintu. Dia juga mungkin akan terus memukulku dengan kayu. Paling tidak pun pasti muka aku lebam-lebam dilenyek tuan rumah itu..

Setelah beberapa kilometer menapak, akhirnya dia sampai juga. tersergam indah sebuah rumah agam lama. Bulu romanya sudah tegak umpama duri. Semakin didekatinya rumah itu, semakin jelas di benak fikirnya mengenai satu bayangan, "sejurus pintu dibuka..aku pasti akan dilayan buruk oleh tuan rumah..."

Hafiz menabahkan hati, Pintu pun diketuk beberapa kali..namun salam yang diberinya dibalas dengan usiran angin sahaja.

Setelah lama mengetuk, tiba-tiba daun pintu bergerak perlahan lahan. tanpa sebab munasabah, dan dengan 'selamba badak' Hafiz tangkas mengeluarkan buku lima nya. Hayunannya tepat mengenai mata tuan rumah! Tuan rumah terlolong menahan kesakitan, dengan muka kehairanan..tuan rumah berfikir kenapa Hafiz menumbuknya tanpa sebarang sebab. tiba-tiba sahaja dia yang menjadi mangsa..

Hafiz kembali memohon maaf pada tuan rumah itu dan menyampaikan hajatnya.......

Cerita yang Mr AnO bajet boleh menang anugerah seram komedi ini mengisahkan betapa sikap bersangka buruk dapat membawa bahaya pada diri kita dan jua orang lain. Jika tak dibendung sedari awal, kelibat perkara negatif akan bermain dan menghantui fikiran kita..

Disamping itu, bersangka buruk juga ditegah oleh Islam sendiri. Dalam 1 hadis riwayat At-Tabrani Nabi Muhammad menasihatkan : "Apabila bersangka buruk, jangan kamu membenarkan sangkaan itu"

so apa yang Mr AnO nak tegaskan, janaganlah kita bersikap sangka buruk pada orang lain, tak kisahlah siapa pun mereka. Bersangka baiklah kamu, sungguh akan tenang hatimu dan akan timbullah perpaduan kita_^). Mr AnO tutup dengan sepotong ayat Al-Quran:

"Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian dari prasangka itu adalah dosa." [Al-Hujurat : 12]

Apa komen anda??Jom berubah_^)

hak cipta terpelihara_^) tinta-sinarislam.blogspot.com

13 comments:

Nini Hartini said...

mr anonymouse... saya tanpanama ;p

setuju sgt entry ni... dulu symmg suka berfikir itu dan ini bila tgk ssorg. x kira fikir baik/tak, tp mst nk tafsir ssorg tu.. tp rasanya benda tu akn jd penyakit buat diri.

alhamdulillah lepas bertemu dgn sahabat2 yg byk mengingatkan, sy mula kikis perasaan wasangka tu. Dan mmg betul, hidup akn rasa lbh tenang :)

It`s all about your mind! said...

huhu cik nini, bukan anonymouse..anonymous la..huhu bukan tikus taw:)
sya menulis nie dr pembacaan n pengalaman sendiri..smoga dapat kita igtkan diri kita and kita tanamkan perasaan bbaik sangka 2 ek..

nntikan post sterusnya yar..thanks:)

It`s all about your mind! said...

huhu cik nini, bukan anonymouse..anonymous la..huhu bukan tikus taw:)
sya menulis nie dr pembacaan n pengalaman sendiri..smoga dapat kita igtkan diri kita and kita tanamkan perasaan bbaik sangka 2 ek..

nntikan post sterusnya yar..thanks:)

lina asrar said...

entry yg bermanfaat..
x patut bg kita bersgka buruk terutama dgn sahabat sndr coz
serenda-rendah ukhuwah adalah bersangka baik.

It`s all about your mind! said...

Salam cik lina..
berminat berbicara tentang ukhwah..terima kasih kerna mengingatkan Mr AnO..mungkin lepas nie buley update ttg ukhwah:)
syukran..smoga istiqamah

fahmi said...

pernahkah Mr Ano brsangka buruk trhadap sy??? uhuk3...

sy prnah kot... hehehe

Fithrah Neelam said...

heheh..x pasal2 tuan rumah kene pnumbuk..jum bsangka baik..(n_n)V

Mr AnOnymOUs said...

>>fahmi

asanya xde kot, kt cfs pun hepy go lucky jah..hahaha awk penah k tuan fahmi???

Mr AnOnymOUs said...

>>Fithrah Neelam

hehe 2 la bhayenye kita bruk sgka, nsb bek tak dibunuhnye tuan rumah 2..

p/s: cerita rekaan smata2. agk2 buley mng award x??haha

Al-Qassam said...

sy,,,
sy,,,
sy,,,
sy xigt la penah bsgka buruk ke x...

kalu ade,,,maafkn sy wahaai
bro "huruf sebelum ba"

Mr AnOnymOUs said...

>>fahmi n Al-Qassam

kalau ada, ana sbg yg plg kerdil n hina nie mintak maaf la pd korang sebab kalu nk cri ksempurnaan dlm dri ana nie, mmg xde la..korang b2 jauh lebih hebat n baik dr ana...maaf

ucu keyna said...

stujuuuuuuuuuuu ^^,
khusnul dzon sgt pnting..
ana de pngalaman sangke buruk kat org..
tup2,ana yg terkene balik..
mmg sgt pedih..
pas 2 ana buang jauh2 prasaan burukkkkkkkkkkkkkk sangke 2..
klu Allah nk tnjuk 2,bile2 je kan :)

Mr AnOnymOUs said...

>>ucu

tima kasih:) Allah maha Berkuasa..Dia yg menetukan segalanya...smoga kita jauhkan prasaan bruk sgka n mohon Allah jga kita:)
amiin...