::.Important.::

::.sudi-Sudilah Follow_^).::

Wednesday, 27 April 2011

::.Pandangan islam..Kebenaran Vs Kebatilan.::

KUALA LUMPUR, 25 April - Mahkamah Tinggi hari ini mendedahkan Profil DNA “Lelaki Y” yang ditemui di dubur Mohd Saiful Bukhari Azlan adalah milik Datuk Seri Anwar Ibrahim. Ketua pasukan pendakwa Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden berkata sampel-sampel DNA yang diambil daripada tiga barang di sel Anwar ditahan semalaman pada 16 Julai 2008 sepadan dengan profil DNA “Lelaki Y”. “Ia mengesahkan bahawa penyumbang tidak diketahui Lelaki Y adalah Anwar. Ini menunjukkan ada kes prima facie,” katanya ketika menyampaikan hujah penggulungan sama ada Anwar harus dipanggil untuk membela kes liwat keduanya ini. Yusof juga berkata Anwar adalah tahanan tunggal di lokap ketika tuala, berus gigi dan botol air mineral diambil. Ahli kimia Dr Nor Aidora Saedon dan Supt Amidon Anan dipanggil bagi mengenal pasti barangan berkenaan yang ditandakan sebagai bahan bukti. (Sumber - http://pahangdaily.blogspot.com/2011/04/panas-peguam-anwar-sankara-nair-bongkar.html)

Bolehkah nak sabit kesalahan hanya berdasarkan DNA? Lihat pandangan Islam:
Saksi dalam tuduhan zina dan liwat bukan sahaja wajib memenuhi syarat-syarat tersebut tetapi juga hendaklah melihat kesalahan itu berlaku mengikut takrifnya secara jelas, yakni melihat anggota kemaluan yang melakukannya secara jelas. Para ulama bersepakat mengatakan bahawa keterangan melalui kesan air mani, pita video dan gambar tidak boleh mensabitkan kesalahan zina dan liwat.

Penggunaan kepakaran untuk menganalisa darah dan air mani (atau ujian DNA) bagi mensabitkan kesalahan jenayah hudud seperti zina dan liwat tidak dibenarkan oleh Islam, kerana ada syubhat (kekeliruan). Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
"Hudud hendaklah ditolak (tidak dilaksanakan) dengan adanya syubhat (kekeliruan)."
Ketepatan analisa DNA boleh dipertikaikan kerana banyak kemungkinan-kemungkinan yang boleh menimbulkan keraguan. Sesetengah ulama membenarkan analisa ini untuk menafikan tuduhan sahaja, bukan untuk mengisbatkannya (mensabitkan kesalahan).Para ulama Islam telah menyebut perkara ini di dalam kitab-kitab fiqh, di antaranya Ibn al-Qayyim di dalam kitanya al-Turuq al-Hukmiyyah.
Begitu juga tuduhan tidak boleh disabitkan dengan gambar, pita video, kaset dan sebagainya yang bukan merupakan keterangan secara langsung.
 >>malaysia oo malaysia, bilakah krisis politik akan berakhir?? bila hal ini diketengahkan, ada pula suara2 dari orang luar dan fanatik politik mempersoalkan tentang  tuduhan Tan Sri Anwar terhadap Rosmah dan PM kita yang dikatakan terlibat dengan kes pembunuhan Altantuya..dipersoal kenapa tak menggunakan cara islam nie.. pada pandangan aku la, nampak yang figure2 politik atau negara diluar sana, sedang lberawan psykologi untuk memenangkan diri sendiri sehinggakan bila ditunjukkan kebenaran pada mereka pun, mereka masih lagi boleh mempersoalkan...
aku harap sangat malaysia jadilah negara islam yang sejati..walaupun baru2 ini, sheikh As Sudais memuji malaysia sebagai 1 negara yang aman, tak da peperangan tapi pada hakikatnya, peperangan dari sudut politik itu sangat kuat...percaya atau tidak, semua benda akan berkait dengan politik..[nantikan post lepas nie]. aku menyeru pada korang semua, sokonglah kebenaran dan islam, bukan menyokong kebatilan, kerna sinar islam tue akan memenangkan kebenaran!!_^)...
"Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yg ghaib, tiada siapa yang mengetahuinya melainkan Dia sahaja." (Surah Al-An'am: 59)

5 comments:

nuyen said...

dah hampir 2 tahun dah.. kenapa? u student unimap jugak ke? eh, awak punye shoutbox mana?

It`s all about your mind! said...

oooo...xla, bkn student unimap tp tgl kt perlis.. kat sebelah kanan nie, cbe klik tgk..xkn xmuncul kot?huhuh
dh 2 thun, kre dh terer la pograming ek??hehe

nuyen said...

boleh tahan la.. klo nk sruh buat program tu, boleh je :P

study lg ke ?

It`s all about your mind! said...

yups.study g tp bkn kt perlis..nun jauh kt KL sna..huhu
amik it jgak..lma xmain ng pograming nie...sik men html ng java jer..huu

ucu keyna said...

isu ni berat..
dunie...dunie..