::.Important.::

::.sudi-Sudilah Follow_^).::

Wednesday, 27 April 2011

::.Cerekaramaku.::


Assalamualaikum dan selamat malam semua...tengah2 malam nie, aku nak buat2 cerita untuk sama2 kita buka minda..boley x? kalau boley, teruskan membaca_^)

Pak Cik : semalam pak cik pi JPJ..nak bayar cukai jalan..tengok2 tak boleh!!
Pemuda : kenapa yang tak boley bayar pak cik?
Pak Cik : entahla, si kerani tu cakap pak cik ada saman...
Pemuda : Pak cik ada dapat notis atau waran apa2 tak pak cik?
Pak Cik : tak ada la pulak, tu yang pak cik hairan tue...
Pemuda : ooo..pak cik kena saman ekor la nie..
Pak Cik : astagfirullah..ya ka, kereta pak cik dah kena sita nie..
Pemuda : Pak cik..tengoklah zaman sekarang, senang2 duit kita dimainkan pihak bekuasa..

[perbualan terhenti seketika]

rakyat malaysia yang dihormati sekalian, inilah fenomena yang terjadi di negara kita..dulu penah ada krisis untuk mengharamkan saman ekor, tapi tak dipersetujui dan masih lagi berlaku sekarang.. daripada cerita kat atas tadi, free2 saja kereta kita kena sita.. cuba fikirkan secara logik, kita membeli kereta, contohnya kancil [paling murah] dengan duit kita sendiri, kita jaga sebaiknya tapi bila nak bayar cukai jalan tak boleh sebabnya ada saman. logikkah tanpa waran atau notis dari pihak berkuasa tiba2 terus menyita kenderaan kita??tak boleh menggunakan kenderaan tersebut di atas jalan raya...inikah keadilan yang cuba dilakukan oleh negara kita?? kalau kereta tue, diorang yang bagi pada kita tak pa la jugak, nie menggunakan duit kita sendiri...sungguh malang kalau terjadi pada kita... bila direnung semula, hal nie tak lari daripada pemerintah kita..kerana mereka yang mentadbir negara kita..jika ini keadilan serta kemakmuran yang dibawa..amatlah malang sekali bagi kita yang sederhana pendapatan nie...sama2 kita fikirkan....

[perbualan bersambung...]

Pak Cik : kalau macam tu pak cik kena jelaskan saman dululah..banyak kerja pulak..
Pemuda : duit pun banyak jugak keluar pak cik oiii...
Pak Cik : ye lar..nak buat macam mana, tak bayar nnt, dia mai cari kita kat rumah..
Pemuda : sabor je la pak cik..
Pak Cik : ok lah dik, pak cik p JPJ dulu..nnt lambat penuh pulak kaunter, biasa lah..diorang tak da duit kot nak hantar notis kat orang awam..
Pemuda : agakla...ok pak cik, jaga diri.assalamualaikum....
Pak Cik : waalaikumsalam...

[script tamat]

semoga perkongsian nie dapat membuka minda kita dan membedakan kebenaran dan penindasan. sokonglah kebenaran!!_^)

p/s : hati2 di jalan raya, jangan kena saman, kalau kena saman cepat2 bayar_^)

3 comments:

tice SHA said...

susah bila melibatkan politik n kerajaan...:(

It`s all about your mind! said...

tol 2 SHA..pape hal pun, kita xde kuasa nak lawan ng kerajaan..huhu cuma kita kena sedar benda nie berlaku..

ucu keyna said...

mlayu sepakat,ISLAM berdaulat..
hehehe..
lari tajuk sat..

mmg kuase kat krajaan,
tp klu rkyt sume bersatu,kite leh je ubah kan..
2 la pntingnye pemilihan pemimpin yg bgs..
hihi..ape ana ckp ni..mlalot lalot..
maaf ye klu xde kaitan ^_^